måndag 9 november 2009

Dagens ros och ris!

Ibland måste man ha dåliga dagar för att jämna ut lite.

Idag är en dålig dag.

Kom till jobbet imorse, började jobba, kände att jag hade vääldigt ont i svanskotan när jag suttit ner ett längre tag.

Kanske ska påpekas att jag i fredags var med om en liten incident i stallet, tydligen är det skrämmande med skottkärror när man är häst. Kortfattat kan man säga att jag satt på baken.

Kände inte nåt direkt efter men har under helgen fått ondare och ondare. Och eftersom jag jobbar på sjukhuset så sprang (okej, staplade) ner till akuten. Fick hjälp jättesnabbt och fick komma till röntgen på en gång. Allt frid och fröjd. Gick tillbaka till jobbet och väntade på att svaret från röntgen skulle komma och tillslut ringde dom och sa att jag kunde komma ner igen.

Men min läkare som jag hade innan blev upptagen med nåt annat så jag fick en annan läkare som tittade på plåtarna, inget brutet men lite svullet och så. Och det gör ju ont när man slår i svanskotan och det är svårbehandlat, det vet jag. Fick iaf smärtstillande och antiinflammatoriskt som jag skulle ta en gång per dag.

Gick upp till apoteket, hämtade ut medicinen - som by the way - kostade 350 kr för 30 tabl, så måtte de funka tänkte jag. Åkte hem. Läste bipacksedeln till medicinen och ser att folk med högt blodtryck inte får äta den här medicinen.

Jag börjar gråta inombords, ringer tillbaka till akuten, får prata med en sköterska som vet varken ut eller in, hon rådgör med nån läkare, som tycker att jag INTE ska äta den medicinen. Men sköterskan jag pratar med kan inte skriva ut nån ny medicin så jag måste komma in till akuten för en ny bedömning (vid det här laget är väl mitt blodtryck uppe i 220/160).

Jag åker in till akuten, får recept på en skitmedicin som jag VET och som jag FÖRKLARAR för doktorn att den inte hjälper mig, snarare stjälper pga av att jag får så ont i magen av den. Men hon skriver iaf ut den, jag konfronterar henne att hennes kollega skrev ut en medicin, som i värsta fall, kunde varit livshotande om jag tog. Hon rycker på axlarna och säger åt mig att försöka lämna tillbaka den till apoteket. Okej om medicinen hade kostat 60 kr, men 350 kr för medicin som jag lika gärna kan slänga i toaletten känns sådär.

Går upp till apoteket och hon som står där känner igen mig och jag får tillbaka mina pengar. Och även där tyckte dom att det var helt absurt att läkaren hade skrivit ut en sån medicin till mig. Har dom ingen koll eller?

Så dagens ros går till apoteket och dages ris går till akutens läkare.

Nån jävla koll får väl dom ha.

Jag påpekade två (2) gånger för dom på akuten att jag hade högt blodtryck och äter blodtryckmedicin. Dom tog trycket och det låg på 150/90,vilket är relativt högt för en 26-åring.

Men nej då, vi skiter i att kolla i hennes journaler och skriver ut svindyr medicin som hon absolut inte kan äta.

Bra jobbat.

Vart köpte du din läkarlicens?

I bakluckan på en bil eller??

____________



*ska noteras att jag har två kompisar som jobbar på akuten också, en som uska och en som syrra, träffade en av dom och hon skötte sitt jobb galant. Lika glad och trevlig och mysig som alltid. Tyvärr träffade jag aldrig den andra, då hade jag varit en riktigt jobbig patient bara för att retas lite ;)

Inga kommentarer: