söndag 18 januari 2009

Varför?

Var och handlade lite bröd idag på butiken närmast oss. Framför mig står en kvinna och hennes tonårsson, kvinnan lassar upp en massa varor på bandet och när hon ska betala så finns det ingen täckning på kortet.

Kassörskan - Nej, det funkar inte på 715 kr.

Kvinnan - Jaha..hmm..alltså...då tar jag bort lite varor då... (kvinnan plockar bort några mjölk och annat smått och gott)

Kassörskan - 534 kr ligger det på nu (kvinnan försöker igen men fortfarande ingen täckning på kortet)

Kvinnan - Nähä du...får väl plocka bort lite mer då (kvinnan plockar tillbaka ännu mera varor)

Kassörskan - 430 kr (försöker dra kortet igen men nekas återigen)

Kassörskan (försöker vara lugn) - Vet du alls hur mycket pengar du har på kortet?

Kvinnan - Neeeee....absolut ingen aning. Inte så mycket iaf.

Vid den här tiden så byter jag kassa då kassan bakom mig har blivit tom och gud vet hur länge dom kommer hålla på. Jag betalar det jag ska och är på väg ut och det sista jag hör är

Kassörskan - Funkade inte på 314 kr heller.

Kvinnan - Men om jag tar bort potatisen kanske det funkar? (tonårssonen står brevid och ser ut som han vill sjunk genom golvet)

Och jag kan inte låta bli att tänka..om man nu inte har en blekaste aning om hur mycket pengar man har (alternativt INTE har på kontot), varför går man då och storhandlar? Tror man att det helt plötsligt ska funka att handla för icke existerande pengar?

Aja...

Det var dagens funderingar...!

___________

2 kommentarer:

Melkers Mamma sa...

Fantastiskt i dagens upplysta samhälle där man kan kolla saldot på tusen olika sätt...

Johanna sa...

Jennie: Ja, man kan kolla på nätet, bankomaten, via telefon..! De borde ju inte vara så svårt! :P Men tydligen!