tisdag 20 april 2010

Bröstmassage?

Häromdagen gjorde jag nåt som jag inte trodde jag behövde ännu på typ 17 år.

Jag gjorde en mammografi.

Jag upptäckte nämligen en liten knöl i ena av mina damer, den ömmade och var allmänt besvärlig så jag sökte vårdcentral som gav lugnande besked men ändå för säkerhetskull skickade iväg en remiss till Bröstcentrum i Stockholm - och vilket ställe, superfina lokaler, inga väntetider, otroligt rutinerad personal och väldigt trevliga läkare -.

Väl där blev det både ultraljud, mammografi samt en nålpunktion av bröstet. Mammografin var inte alls så smärtsam som jag trodde utan de kändes knappt, dock var ju min knöl ömmande så nålpunktionen var desto smärtsammare, det gjorde riktigt ont där ett tag och jag bet nästan hål på min underläpp för jag fick hålla mig från att inte skrika. Även där fick jag lugnande besked, inga konstigheter alls, bindvävsförtjockning eller rättare sagt fibroadenomatos, för att citera läkaren, vanligt på kvinnor med lite hormonbesvär tydligen och ungefär var 5:e kvinna besväras av det.

Även om det tog emot att söka vårdcentral på grund av rädsla för dåligt besked så är det otroligt skönt att ha det gjort. Att få knölen undersökt och slippa oroa sig.

Så oavsett ålder, hittar man en knöl i bröstet som man inte känner ingen, sök för den. Antagligen är det en ofarlig knöl men det är skönt att slippa oroa sig och det är bra att få en ordentlig koll av brösten också. Veta att allt står rätt till.

Det är som cellprovtagning, fast på brösten...typ...eller nåt sånt! Inte roligt men skönt när man vet att allt är utan anmärkning!

My boobs are ok!
_________

1 kommentar:

Sara sa...

jag har också gjort det där och konstaterade även jag att mammografin inte alls var farlig. däremot var ju inte den där punktionen så trevlig. jag har gjort allt i två omgångar eftersom knölen växte. den är 2,5 cm i diameter. Not nice! men inte farlig i alla fall.